Gebreken in onderzoek vogelbotsingen Lelystad

Lelystad Airport Een onderzoek naar vogelbotsingen bij Lelystad Airport klopt niet, zeggen actiegroepen. Het risico op aanvaringen kan groter zijn dan nu wordt aangenomen.

Hoe groot is het risico op vogelaanvaringen bij vliegtuigen van en naar Lelystad Airport? Volgens actiegroepen tegen de lage vliegroutes voor het vliegveld bevat het onderzoek over dit veiligheidsrisico „hiaten en onjuistheden”. De gebruikte radardata zijn ongeschikt. Hierdoor ontbreekt volgens de actiegroepen een goede risicoanalyse van de vliegveiligheid op lage hoogte.

Botsingen met vogels kunnen leiden tot ongelukken. In Nederland gebeurde dat op 15 juli 1996, toen een Herculusvliegtuig crashte op vliegbasis Eindhoven nadat een spreeuwenzwerm in de motoren vloog. Daarbij kwamen 34 inzittenden om het leven. In 2009 overleefden alle passagiers van een A320 een noodlanding in de Hudson bij New York, nadat beide motoren uitvielen door een zwerm vogels.

Het onderzoek naar het risico van vogeltrek voor het luchtverkeer voor Lelystad Airport is uitgevoerd door Bureau Waardenburg uit Culemborg. Het maakt deel uit van de bijgewerkte milieueffectrapportage (MER) voor het vliegveld dat in 2020 moet openen als vakantievliegveld om Schiphol te ontlasten. Het besluit tot (*red.) opening werd al twee keer uitgesteld.

[Bron: NRC.nl]

*red: aanpassing in tekst door Drenthe Blijft Stil