Herrie door Chinook helicopter

Het zal weinigen zijn ontgaan dat er op woensdagavond gedurende 2,5 uur de regio werd geteisterd door langdurig en zwaar helicoptergeluid. Het bleek dat een Chinook van de luchtmacht met motorpecht boven Drenthe cirkelde. De piloot heeft het toestel op de hei bij Darp laten landen. Aldaar heeft het toestel nog uren lang met draaiende motoren gestaan tot het tegen 22:30u eindelijk stil werd.

Allereerst zijn wij natuurlijk blij dat de piloot ongedeerd is gebleven én dat hij het toestel tijdig op een veilige plek op de grond heeft weten te zetten. Allemaal pluspunten maar waar het om gaat, is dat dit straks geen uitzondering meer is als de overheid haar zin door duwt en het volledige Defensie oefen-luchtruim concentreert boven Drenthe. In de concept-luchtruimherziening én de concept-luchtruimherziening Defensie wordt vanzelfsprekend uitsluitend Hosanna gepredikt en hoog opgegeven van álle voordelen die het heeft als Drenthe straks één groot militair laagvlieg-gebied is geworden.

Doordat wij al sinds 2018 de gang van zaken rond Lelystad Airport intensief volgen en deelnemen aan de diverse participatie-bijeenkomsten, schrijven van zienswijzen, onderzoeken van gegevens zijn wij in de loop der tijden er achter gekomen dat het de overheid niet te doen is om zo transparant mogelijk te zijn op dit dossier. En ja, de Toeslagen-affaire en Groninger-gas zijn totaal andere dossiers maar de werkwijze op die specifieke dossiers komt verdacht veel overeen met de werkwijze op het luchtvaart dossier. Het is niet voor niets dat wij, samen met de andere samenwerkende actiegroepen, aangifte hebben gedaan vanwege de vele frauduleuze handelingen waardoor het dossier Lelystad alleen al gekenmerkt wordt. Daarnaast hebben wij steeds gemerkt dat tijdens participatie-bijeenkomsten er slechts 1 vraag gesteld mag worden die vervolgens met allerlei omhalen van woorden beantwoord wordt. Doorvragen mag dan niet en wordt ook direkt afgebroken. Door dit tóch te doen, is zélfs een van onze absolute dossier-kenners een overleg uitgezet; op doorvragen wordt géén prijs gesteld. Ook worden de aspecten die tijdens deze bijeenkomsten beloofd worden vervolgens niet opgenomen in notulen en hieruit voortvloeiende onderzoeks-rapporten vertonen steevast verkeerde data en berekeningen waardoor de uitkomsten telkens in het voordeel van de overheid uitpakken. Derhalve kunnen wij constateren dat deze participatie-bijeenkomsten slechts voor de bühne zijn.

Dit alles maakt dat wij er geen vertrouwen in hebben dat wij de minister kunnen geloven op haar blauwe ogen wanneer zij zegt dat het allemaal wel gaat mee vallen. Oók hebben wij geen vertrouwen in Defensie-medewerkers die doodleuk beweren dat er straks boven Drenthe minder lawaai zal zijn door F35’s omdat Nederland er minder van heeft dan van de F16’s. Dit is een beredenering die volledig de plank mis slaat.

Het is dan ook hier om dat stichting Drenthe Blijft Stil zich verzet tegen de komst van het militaire oefen-luchtruim boven Drenthe. Als er straks met F35’s gevlogen wordt, zal de vlucht van één toestel al nét zoveel lawaai maken als 15 startende F16’s. Het geluid van een Chinook helicopter laat onze (gecalibeerde!) decibel-meter uitslaan tot pieken van 80dB. Hoe hard dat is..? Om te schetsen; in veel dichtbewoonde gebieden klagen mensen over de herrie van een vol schoolplein. Spelende kinderen veroorzaken een geluid dat tussen de 70-75dB zit. En dat is dan maar gedurende een kwartiertje. Als straks Defensie mag gaan oefenen boven Drenthe zal dit plaatsvinden tussen 06:00-23:00u waarbij de nadruk ligt op het oefenen met toestellen in de nacht, dus tót 23:00u.

Dit zijn tijden waarop kinderen slapen. Slaap die zij hard nodig hebben om een gezonde hersenontwikkeling door te maken. Ook zullen veel werkende mensen rond 23:00u al lang op bed liggen omdat de volgende ochtend de wekker weer vroeg af gaat. En die liggen dan ook niet te wachten om uit bed geraast te worden door laag overvliegende F35’s die per toestel geluid produceren tussen de 110-140dB (het zijn er altijd 2 achter elkaar). Bedenk dat 110dB goed is voor gehoorbeschadiging en 140dB de pijngrens van het gehoor bereikt.

Hoe kan de overheid doodleuk beweren dat er dan straks minder overlast zal zijn..?

Ook wij begrijpen heel goed dat Defensie moet kunnen oefenen in het ‘landsbelang’ maar wij vragen ons wél hardop af of dit allemaal persé boven Drenthe moet. Zeker omdat er géén alternatieven zijn onderzocht en de inwoners van de drie noordelijke provincies op een onprettige manier met een voldongen feit worden geconfronteerd en hiermee moeten zien te leven.

Om even te schetsen; in 2020 besloot minister Cora Van Nieuwenhuizen te gaan logeren in de regio Schiphol. Uit onderzoek is gebleken dat tijdens haar aanwezigheid de vliegrichtingen van en naar Schiphol verlegd zijn naar andere richtingen en banen om zo de minister te laten genieten van totale rust waardoor zij alleen maar kon aangeven dat het prima wonen is rond Schiphol. Het geeft maar even aan waarmee wij te maken hebben qua overheidsmentaliteit.