Hoe laag is laagvliegen..?

  • Een vraag die velen van ons zich steeds vaker afvragen, is:”Hoe laag is laagvliegen nu eigenlijk..?”. Het ministerie bedient zich de laatste tijd van ‘beloften’ dat “…het laagvliegen zoveel mogelijk wordt vermeden…”. De term ‘zo veel mogelijk’, biedt niet ècht een bron van geruststelling want ook hier rijst de vraag wat ‘zo veel mogelijk’ daadwerkelijk inhoudt.

Op dit filmpje – dat wij hebben geleend van Stichting Red de Veluwe – is te zien èn te horen wat de overlast van een vliegtuig is als dit op 1800mtr over komt vliegen. Dit gaat straks dagelijkse praktijk zijn voor mensen die in Noordwolde, Vledder, Vledderveen en Nijeveen wonen. En bewoners van de gebieden tot zo’n 6km (hemelsbrede) afstand van deze dorpen gaan mee genieten van de herrie omdat vliegtuiggeluid over 6km breed uitwaaiert, 6km voorafgaand te horen is en nog overlast biedt op 12km nàdat het toestel overgevlogen is. En als het de piloot behaagt, mag deze óók nog eens ‘vectoren’ ofwel; over een gebied van 3km uitwaaieren (naar weerskanten). Dit vectoren is al naar gelang een piloot beslist en hiervoor kunnen enorm veel redenen aangedragen worden waaròm die keuze gemaakt wordt. En zo is dus de rust in een gebied dat strijkt van Wolvega tot voorbij Ruinen (met alles wat er tussen ligt) voorgoed voorbij.

Wat betekent dit voor de rust in ons mooie Drenthe..?

De minister heeft eerst gezegd dat het om niet meer dan 45.000 vliegbewegingen zou gaan. Een ‘vliegbeweging’ is òf een start òf een landing. In dit geval 22.500 toestellen die landen en 22.500 toestellen die opstijgen.

Dit betekent dat als er gevlogen mag worden tussen 06:00-23:00u (en ‘s zomers van 05:00-00:00/01:00u) en er minimaal ieder uur een toestel vertrekt of aankomt, het aantal dat laag over Drenthe gaat komen in eerste instantie (!) tussen de 7 en 10 vliegtuigen per dag zal liggen. Dat is dus voorlopig (!) per uur 1 toestel en dat is precies 1 toestel per uur teveel..!

Inmiddels heeft zij op slinkse wijze het voor elkaar gekregen dat de Europese Commissie open staat voor de autonome groei van Lelystad Airport waardoor er (voorlopig!) tot zelfs 225.000 vliegbewegingen gegaan kan worden. Dit zijn 112.500 vliegtuigen die starten en 112.500 vliegtuigen die opstijgen. Dit betekent dat het aantal toestellen dat laag overkomt per dag tussen de 20-30 zal gaan liggen. Dat betekent meerdere toestellen per uur.

  • Gaat u nog lekker rustig in uw tuintje zitten van de zomer wetende wat een herrie en kerosine-douches u krijgt..???
  • Weet dat ieder toestel dat overscheert een CO2-uitstoot produceert van 1 miljoen vrachtwagens en wat dit met de ontwikkeling van uw kinderen doet..???
  • Weet u wat laagvliegen doet met de verkoopwaarde van uw woning..???
  • Doet u nog een oog dicht met vliegtuigen die vanaf 5uur in de ochtend tot 1 uur in de nacht laag overkomen…???
  • Weet u wat slapeloosheid met uw gezondheid doet…???

De politiek laat ons stikken..!!

Het is te gek voor woorden dat gemeenteraden in Drenthe geen actie ondernemen tegen de landelijke overheid. De gemeenteraad van Meppel was eerst tegen maar is gedraaid en is dus nu vòòr Lelystad Airport. De gemeente Westerveld heeft wèl een zienswijze naar de minister gestuurd waarin ook zij pleiten voor èèrst herziening van het luchtruim. Hier zijn wij natuurlijk erg blij mee maar het lijkt of de rest van politiek Drenthe niet beseft wat er boven ons hoofd hangt. Het mag nauwelijks een protest heten. De gedeputeerde van Drenthe laat financiële èn partij-belangen vòòr gaan op de gezondheid van de Drentse bevolking. De minister zegt van alles toe maar laat niets zwart-op-wit zetten. En hierbij geldt de regel: wat niet bij wet geregeld is, is morgen weer terug gedraaid. Dus hóe betrouwbaar is de toezegging van de minister dat de wachtlus boven Steenwijk en De Weerribben niet weer terugkeert omdat andere regio’s enorm hard van zich laten horen terwijl Drenthe stil blijft..???

Uw hulp is HARD nodig…!!!

De nieuwe leden van de Drentse provinciale staten hebben hun zetels ingenomen. Dit betekent dat er (voor een deel) vers bloed in de fracties is gekomen. Om die te betrekken in onze zorg èn in te laten zien dat Lelystad Airport èn laagvliegroutes (van en naar zowel Lelystad als óók Schiphol) géén goede ontwikkeling zijn voor een provincie als Drenthe die voor meer dan 85% afhankelijk is van toerisme omdat mensen uit drukke gebieden de rust en schone lucht opzoeken tijdens hun vakantie, is nog een grote opgave.

Als u op onze e-maillijst staat, krijgt u zeer binnenkort van ons bericht over wàt wij gaan doen en hóe u hierin mee kunt werken. Staat u nog niet op onze lijst..? Geef u dan nù op.

Daarnaast kunt u altijd een donatie doen om ons vrijwilligerswerk èn de daarbij komende kosten te ondersteunen.