Leefbaar Tynaarlo wil lening aan GAE

Als het aan de gemeenteraadsfractie Leefbaar Tynaarlo ligt, geeft de gemeente Tynaarlo een lening aan Groningen Airport Eelde (GAE) in plaats van dat de gemeente investeert in het vliegveld. Volgens een woordvoerder van Leefbaar Tynaarlo betekent dit dat de gemeente geen geld meer steekt in de luchtvaart maar een lening vertrekt aan het vliegveld.

De aandeelhouders hebben destijds 46 miljoen euro geïnvesteerd in het noodlijdende vliegveld. Van die investering is momenteel nog 25 miljoen over. In plaats van die te investeren in het vliegveld wil Leefbaar Tynaarlo dat geld als lening geven met als onderpand de grond waarop de gebouwen en het vliegveld zijn gebouwd.

Dat klinkt heel mooi maar is een lening aan het vliegveld niet hetzelfde als een permanente investering in de luchtvaart maar dan anders verwoord..? Wát denkt de fractie van Leefbaar Tynaarlo hiermee te bereiken..?

Groningen Eelde Airport is een klein vliegveld bij Eelde dat al jaren lang noodlijdend is. Zónder miljoenen injecties van de overheid (tussen de 6 en 8 miljoen op jaarbasis) kán het vliegveld niet zelfstandig voortbestaan. De vraag moet dan ook hardop gesteld worden waaróm een vliegveld dat zó veel aan belastinggeld kost persé open gehouden moet worden. Het argument dat het arbeidsplaatsen oplevert en bijdraagt aan de economie is met één blik in de jaarcijfers van tafel te vegen; in 2019 werkten er 57,6 FTE (medewerkers in full-time én in part-time dienst) een terug loop van 2,1 FTE ten opzichte van 2018 .

Woonwijk Eelde

In deze tijd waarin woningnood heerst in Nederland, kan een overheid zich beter bezighouden met investeren in goede woningen voor de Nederlanders dan met geldverkwistende dure hobbies bezig te zijn zoals het in stand houden van mijoenen kostende luchthavens (in Nederland is er geen enkele luchthaven die zonder belastinggeld-injecties zelfstandig overeind kan blijven). De ruimte die Eelde Airport in neemt, is ruim voldoende voor een nieuwe woonwijk met zo’n 10.000 woningen.

Geen stikstof-ruimte om te bouwen

Uit berekeningen is gebleken dat wanneer de overheid stopt met het overeind houden van vliegvelden als Eelde, Rotterdam en Lelystad er zó veel stikstof-ruimte vrij komt dat er in één keer een veelvoud van het benodigde aantal woningen gebouwd kan worden. Echter omdat de overheid zich laat leiden door de machtige luchtvaart-branche, zijn het de boeren en de automobilist die het stikstof-offer moeten brengen terwijl dat druppels op een gloeiende plaat zijn.