Lelystad Airport; nog lang geen ‘gelopen race’…!

De Europese Commissie heeft ingestemd met de regeling die het mogelijk maakt om vluchten te verdelen tussen Schiphol en Lelystad Airport. Dat blijkt uit een pdf van het conceptbesluit dat hier te downloaden is. De lidstaten zijn akkoord gegaan, blijkt uit de brief. Daarmee is een van de belangrijkste hobbels voor het opengaan van de luchthaven genomen.

De Stichting Drenthe Blijft Stil is verre van blij. ,,Het is zorgelijk dat de Europese Commissie instemt met de verplaatsing van de vluchten van Schiphol naar Lelystad. De minister zal dit aangrijpen om de openstelling van Lelystad Airport er door te drukken”. ,,Wij zijn vast besloten protest aan te tekenen tegen deze uitspraak en samen met de overige SATL-groepen te onderzoeken waar wij de minister op juridische wijze in de weg kunnen zitten”, zegt Marc Huiberts, voorzitter van stichting Drenthe Blijft Stil tegen het Dagblad van het Noorden.

Door de toestemming uit Brussel zijn echter nog niet alle problemen opgelost. Bewonersgroepen (verenigd in SATL) willen dat de luchthaven pas opengaat als het luchtruim opnieuw is ingedeeld en de geplande laagvliegroutes zijn verdwenen. Ook een uitspraak van de Raad van State over stikstofproblemen zorgt nu al voor extra vertraging.

De tegenstanders van meer vluchten op Lelystad hebben wel de hoop gevestigd op andere problemen die nog moeten worden opgelost, zoals het stikstofprobleem. ,,Er zijn nog meer hobbels die genomen moeten worden. Daar hebben we onze hoop op gevestigd. We hopen ook dat de Tweede Kamer kritisch gaat kijken naar wat dit te betekenen heeft. We gaan ervan uit dat de Kamer niet akkoord gaat met autonome groei, dus we moeten nog zien of het wel doorgaat.”

De bewonersgroepen in SATL verzetten zich tegen de opening van Lelystad Airport en laagvliegroutes boven noord-oost Nederland in het bijzonder èn laagvliegen in het algemeen.