Drenthe blijft stil maar hoe lang nog?
Cora van Nieuwenhuizen, de minister van I&W, heeft haar zinnen gezet op het openstellen van lelystad Airport. Omdat met name SATL de afgelopen jaren behoorlijk wat roet in het eten heeft gegooid voor wat betreft de openstelling, is de minister inmiddels op het punt gekomen dat zij door roeien en ruiten gaat om haar zin te krijgen. Zodoende hebben haar ambtenaren de ‘Ontwerp-Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening‘ ontwikkeld. Een lijvig document vól lofzang over de luchtvaart en hoe die de economie ondersteunt en gezonder, zuiniger én milieu-vriendelijker kan (waarvan driekwart al door ons is aangetoond compleet niet waar te zijn) waarin te lezen staat wat de plannen van de overheid (lees: kabinetten Rutte I, Rutte II, Rutte III en ongetwijfeld óók Rutte IV) wil met de luchtvaart en met Nederland. Inmiddels weten wij beter; als het om economie gaat, liegt de luchtvaart-lobby er lustig op los en blijkt dat al vele jaren de Nederlandse economie de motor van de luchtvaart is geworden, zo valt te lezen in de Maatschappelijke Baten en Kosten Analyse (MKBA) die wij – als SATL-groepen – eerder hebben laten uitvoeren.
De keiharde conclusie is;
héél Nederland onder één grote deken van (laag)vliegroutes.
Dit heeft voor Drenthe en Friesland tot gevolg dat Defensie straks ongeremd dag-in-dag-uit mag oefenen met F-35’s (zie ons dossier over deze ontzettend verkeerd gekozen machines), Chinooks, Apaches en Hercules-toestellen. Toestellen waarmee tussen de 80-365mtr hoogte gevlogen mag worden en óngeacht of Defensie hiermee Europese richtlijnen over Natura2000-gebieden schendt, gaat ze hier gewoon mee door onder het mom van ‘landsbelang’.
Nederlandse piloten mochten in 2020 niet meer boven Canada, Scandinaviē of Duitsland oefenen “…vanwege corona…”. Alleen vragen wij ons dan hardop af waarom in diezelfde periode er wél Duitse, Deens en Amerikaanse F-35’s boven Nederland mochten oefenen. Als Nederland geld kan verdienen (en dat gebeurt ook door het luchtruim open te stellen voor andere landen!) door haar bevolking bloot te stellen aan schadelijk geluid en uitstoot, dàn gelden de corona-regels dus duidelijk ineens niet meer.
De waarheid is dat in Denemarken de overheid een gebied van 10km rondom de F-35 basis heeft opgekocht en álle omwonenden heeft uitgekocht omdat de herrie van de F-35’s ondragelijk bleek te zijn voor de omwonenden. In Canada scheurden de F-35’s over indianen-reservaten en heeft de lokale bevolking de Amerikaanse defensie voor de rechter gedaagd én is in het gelijk gesteld; géén oefenvluchten meer boven reservaten. Overigens is dit specifieke reservaart 5 keer groter dan Nederland en er wonen slechts enkele tientallen mensen. Vergelijk dit dus maar met Nederland met 17 miljoen mensen op een kleiner stukje land dat volledig overwoekerd moet worden met herrie en uitstoot als het aan een aantal partijen in de Tweede Kamer ligt (VVD, D66, PVV en Forum zijn notoire pro-stemmers als het om ongeremde groei van de luchtvaart gaat).
HET LAATSTE STUKJE STIL NEDERLAND VERDWIJNT!
Op maandagochtend 14 juni 2021 scheurden er rond 10:35uur twee F-35’s over het Drentse Holtingerveld, iets dat door wandelaars en inwoners van naburige dorpen niet geopgemerkt is gebleven (zie onderstaande videos).
DÍT MOETEN WE NÍÉT WILLEN BOVEN DRENTHE..!!
Als je niet-Drenten vraagt naar wát zij zo mooi vinden aan Drenthe zijn het steevast de woorden:”stilte”, “mooie natuur” en “ruimte” die naar voren komen. Dít zijn de aspecten waarvoor mensen een vakantie in Drenthe willen houden. En toerisme levert geld op voor de groenste en stiltste provincie die Nederland nog heeft.
Wil jij óók dat Drenthe groen, stil en schoon blijft..? Hélp ons dan mee te werken om dit te behouden wat we hebben; een uniek stukje natuur waarin we met elkaar mogen wonen zónder alles verziekende laagvliegroutes boven onze hoofden.
Het gaat om onze eigen economie, om onze eigen gezondheid én die van onze (klein)kinderen, om onze eigen rust.
Link: RTV Drenthe: Ernstige zorgen over door duwen van F-35 boven Drenthe
(bron foto: Pixabay.com)