Nekt de stikstof-uitstoot de openstelling van Lelystad Airport..?

De politieke spanning rond Lelystad Airport loopt op. Twee van de vier coalitiepartijen, D66 en ChristenUnie, willen de opening opnieuw uitstellen. Maar de VVD wil koste wat het kost vasthouden aan 1 april 2020. Om die datum nog te halen, moet de knoop nog deze maand worden doorgehakt.

De voorgenomen opening van Lelystad Airport per april 2020 wordt misschien opnieuw uitgesteld. Een recente uitspraak van de Raad van State dwingt het kabinet de uitstoot van stikstof terug te dringen. Dat heeft mogelijk zeer grote gevolgen voor de aanleg van veel infrastructurele projecten.

“Ik ben er bezorgd over”, zei minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) woensdag na afloop van een debat in de Tweede Kamer op de vraag of er volgend jaar vakantievluchten vanaf Lelystad kunnen vertrekken. “Misschien kunnen we nog een list verzinnen. Op dit moment kijken onze juristen ernaar.”

De bewindsvrouw wil zo lang mogelijk vasthouden aan de oorspronkelijke datum. “We halen alles uit de kast.”

Dit laatste geeft overigens aan met wat voor mensen wij te maken hebben. Mensen die door middel van list en bedrog hun zin doorzetten om hun persoonlijke ambities te verwezenlijken.

Door deze “stikstofproblematiek”, zoals Van Nieuwenhuizen het zelf noemt, moeten veel vergunningen waarmee de uitstoot van stikstof is gemoeid opnieuw worden bekeken. Dat geldt naast de aanleg van wegen bijvoorbeeld ook voor de veehouderij. Dat kan maanden duren. Er wordt in kaart gebracht welke gevolgen de uitspraak van de Raad van State precies heeft. Van Nieuwenhuizen: “Dit is een breed probleem.”

Luister hier naar “De Dag” van donderdag 13 juni 2019 waar Leon Adegeest, één van onze zeer gewaardeerde SATL-leden, over hoe de PAS-regeling vliegveld Lelystad wellicht nekt.