Net voor verkiezingen nog even ‘geschiphold’
Er wordt nog steeds gerommeld met cijfers van Schiphol en Lelystad Airport, minister Van Nieuwenhuizen (VVD) draait net zolang aan de knopjes tot de effecten gunstig genoeg zijn, stelt Suzanne Kröger.
Vier jaar geleden begon ik als Tweede Kamerlid voor GroenLinks. Een van de eerste dingen die ik behandelde was het gesjoemel rond Lelystad Airport.
De vliegtuigen bleken veel lager te moeten vliegen en dus klopten de cijfers over geluidsoverlast niet. Minister Van Nieuwenhuizen beloofde beterschap: Het vertrouwen in de overheid moest hersteld worden. We zijn bijna vier jaar verder en de cirkel is rond: de laatste stukken die ik gekregen heb gaan over Lelystad Airport en Schiphol. En nog steeds wordt er gerotzooid met de cijfers om de natuurvergunning rond te krijgen. De minister draait net zolang aan alle knopjes en rekenmodellen totdat eruit komt dat Lelystad open kan en Schiphol 500.000 vluchten mag uitvoeren.
Presenteerblaadje
Terwijl alle boeren hun stikstofuitstoot moeten verlagen, krijgt de luchtvaart haar vergunningen op een presenteerblaadje aangereikt. Maar niet alles kan. Alle sectoren moeten in actie voor het klimaat en de natuur: de boeren, de automobilisten, de zware industrie. En dus ook de luchtvaart. Deze VVD-minister wil er niet aan. Ze blijft zich in allerlei bochten wringen om de luchtvaart uit te zonderen van de normale regels. De luchtvaartlobby heeft de minister volledig in haar zak.
Terwijl de Kamer met reces is, haalt deze minister nog een laatste sjoemeltruc uit
Nog een voorbeeld. Schiphol heeft geen geldige natuurvergunning voor stikstof. De situatie wordt gedoogd. En omdat er geen wettige regels zijn, kan er niets gehandhaafd worden. Bewoners die klagen over geluidsoverlast krijgen te horen: er is geen vergunning, dus we kunnen Schiphol niet beboeten. Volgt u het nog? Ik niet. Als ik een illegale schuur bouw en de gemeente spreekt mij daarop aan kan ik ook niet zeggen: ‘Ik heb geen vergunning, dus u kunt ook niet controleren of dit mag.’
Nu wil de minister de luchthavenvergunning regelen zodat er wel gehandhaafd kan worden bij klachten. Dat lijkt een verbetering, maar zoals altijd: the devil is in the detail.
Schiphol beroept zich op de stikstofruimte die ze in 2008 gekregen hebben. Alleen is er toen slechts gekeken naar geluidsoverlast. Het effect op de natuur door de stikstofuitstoot is niet goed bekeken, Schiphol kreeg een stikstofvergunning waarbij ze meer mogen uitstoten als ze meer gaan vliegen.
Aparte regels
Dat is dus een uitnodiging om steeds meer te vervuilen, niet minder. Als we allemaal de opdracht hebben om stikstof te reduceren en één partij aparte regels krijgt om gewoon door te groeien, dan weet je dat er iets mis is.
Aan het eind van haar termijn, terwijl de Kamer met reces is, haalt deze minister een laatste sjoemeltruc uit om de luchtvaart de komende jaren lekker door te laten groeien. Niks herstel van vertrouwen: we worden weer geschiphold!
Suzanne Kröger is Tweede Kamerlid voor GroenLinks.
Dit artikel is integraal overgenomen van het AD van 23/02/2021