Van uitstel, kosten en natuurvergunningen

Het grote nieuws dat de openstelling van Lelystad Airport is doorgeschoven naar november 2021 is waarschijnlijk niemand ontgaan. Dankzij de gezamenlijke inspanningen van alle groepen verenigd in SATL is al eerder tweemaal uitstel afgedwongen.

Dat de minister zich steeds weer van een nieuwe list voorziet, blijkt wel uit de berichtgeving dat zij voor Lelystad Airport een natuurvergunning gaat aanvragen. Uiteindelijk blijkt dat geen enkele luchthaven in Nederland een natuurvergunning heeft terwijl zij dat wél plichtig zijn.

Inmiddels heeft Follow The Money (FTM) uitgezocht dat alle schreeuwerij omtrent de “…enorme kosten…” die afstel van de luchthaven met zich zou meebrengen, enorm meevalt.

Gedeputeerde Jan de Reus (VVD) stelt:”uitstel zorgt voor grote sociaaleconomische schade”. Het rapport van FTM (dat HIER te lezen is) geeft echter aan dat hij de exacte kosten en overige aspecten niet wil noemen en geen vragen van FTM wil beantwoorden. Zeer typerend, zouden wij willen stellen.

Dit betekent dat ons werk (in samenwerking met de andere SATL-groepen) nog lang niet gedaan is. Er wacht ons ècht nog wel het een en ander. Het ministerie van I&W is nog vàst niet klaar met het verzinnen van listen.

In de tussentijd genieten heel veel mensen van de immense rust die er momenteel in het luchtruim is.

Vermindering van de intensieve luchtvaart; het kán dus blijkbaar wèl.